REKLAMAČNÝ PORIADOK
(zodpovednosť za vady, záruka, reklamácie)
- Reklamačný poriadok sa vzťahuje na tovar zakúpený kupujúcim od predávajúceho vo forme elektronického obchodu na internetovej stránke elektronického obchodu predávajúceho.
- Dodaný tovar musí mať kvalitatívne vlastnosti dohodnuté v kúpnej zmluve, ustanovené príslušnými právnymi predpismi a normami, prípadne vlastnosti obvyklé.
- Kupujúci má právo uplatniť si u predávajúceho záruku len na tovar, ktorý vykazuje chyby, ktoré zavinil výrobca, dodávateľ alebo predávajúci, vzťahuje sa naň záruka a bol zakúpený u predávajúceho.
- Kupujúci bol riadne oboznámený prostredníctvom všeobecných obchodných podmienok aj upozornením na príslušnej katalógovej stránke elektronického obchodu o tom, že odtieň objednaného tovaru sa môže líšiť od skutočnosti zobrazenej na výstupnom zariadením (napr. monitor PC alebo tlačiareň a pod.). Takáto odlišnosť nie je vadou na strane predávajúceho a kupujúci sa nemôže domáhať vrátenia ceny tovaru alebo výmeny tovaru z dôvodu nevyhovujúceho odtieňa farby, ak táto skutočnosť vyplýva z odlišného zobrazenia tovaru na koncovom zariadení. Zároveň bol kupujúci oboznámený o tom, že látka na výrobu produktov predávaných prostredníctvom elektronického obchodu je dodávaná od jedného dodávateľa s rovnakým čiarovým kódom, no napriek tomu sa odtieň látky po dodaní novej várky látky môže líšiť, pričom táto odlišnosť nie je vadou na strane predávajúceho a kupujúci sa nemôže domáhať vrátenia ceny tovaru alebo výmeny tovaru z dôvodu nevyhovujúceho odtieňa farby.
- Ak sa vada prejaví do uplynutia záručnej doby, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec v čase dodania. To neplatí, ak sa preukáže opak alebo ak je tento predpoklad nezlučiteľný a povahou veci alebo vady.
-
Zodpovednosť za vady sa nevzťahuje na vady spôsobené nasledovným užívaním:
- mechanickým poškodením tovaru spôsobeným kupujúcim,
- používaním tovaru v podmienkach, ktoré neodpovedajú svojou vlhkosťou, chemickými a mechanickými vplyvmi prirodzenému prostrediu,
- neodborným zaobchádzaním, obsluhou alebo zanedbaním starostlivosti o tovar,
- poškodením tovaru nadmerným zaťažovaním alebo používaním v rozpore s podmienkami uvedenými v dokumentácii, všeobecnými zásadami, technickými normami alebo bezpečnostnými predpismi platnými v SR,
- poškodením tovaru neodvrátiteľnými a/alebo nepredvídateľnými udalosťami,
- poškodením tovaru náhodnou skazou a náhodným zhoršením,
- neodborným zásahom, poškodením pri doprave, poškodením vodou, ohňom, statickou či atmosférickou elektrinou alebo iným zásahom vyššej moci,
- zásahom do tovaru k tomu neoprávnenej osoby. - Zodpovednosť za vady sa tiež nevzťahuje i na bežné opotrebenie tovaru (alebo jeho časti) spôsobené používaním tovaru.
- Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru, pokiaľ nie je pre konkrétne prípady stanovená dlhšia záručná doba.
- Záručná doba sa predlžuje o dobu, po ktorú kupujúci nemohol používať tovar z dôvodu záručnej opravy tovaru.
-
Ak predávajúci zodpovedá za vadu tovaru, kupujúci má voči nemu právo na:
a) bezplatné odstránenie vady opravou alebo výmenou,
b) primeranú zľavu z kúpnej ceny, alebo
c) od kúpnej zmluvy odstúpiť. - Kupujúci je povinný vytknúť vadu predávajúcemu bez zbytočného odkladu. Je povinný vytknúť vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia záručnej doby.
- Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni, nesmie byť však dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
- Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu.
- Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
- Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady v prípade, ak oprava ani výmena nie sú dobre možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností uvedených v odseku 14.
- Predávajúci opraví alebo vymení vec bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu. Na tento účel kupujúci odovzdá alebo sprístupní tovar predávajúcemu, pričom náklady prevzatia veci znáša predávajúci.
- Predávajúci dodá opravenú vec alebo vymenenú vec kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadnú vec, pokiaľ sa strany nedohodli inak. Ak kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže predávajúci vec predať, čomu musí predchádzať písomné oznámenie o zamýšľanom predaji veci. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci.
-
Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak:
a) predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
b) predávajúci odmietol odstrániť vady z dôvodu podľa odseku 15.
c) vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
d) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
e) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho. - Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.
- Kupujúci nemôže odstúpiť od zmluvy, ak sa spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý z týchto momentov nastane skôr.
- Pokiaľ kupujúci, ktorý je spotrebiteľom, nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak predávajúci na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania, spotrebiteľ má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporov podľa ust. § 12 Zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia, http://www.soi.sk, alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke http://www.mhsr.sk); spotrebiteľ má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Spotrebiteľ môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
- Ustanovenia tohto reklamačného poriadku sa nevzťahujú na subjekty, ktoré nie sú spotrebiteľom. Definícia spotrebiteľa je uvedené v sekcii „Všeobecné obchodné podmienky“ na tejto webovej stránke. Kupujúci potvrdzuje, že sa s týmto reklamačným poriadkom v plnom rozsahu oboznámil.